Les plan Beeldende vorming

2D








Titel: Dieren
Groep: 5
Aantal leerlingen:
Onderwerp: Contouren & mengen van verf
Ruimtelijk: 2D
Type les: 2D


Opdracht:

Er moeten gemengde kleuren te zien zijn.
Er moeten duidelijke contouren(1 aangesloten lijn) te zien zijn en in zwart geschilderd.
Het dier moet van het vooraanzicht gemaakt worden.

Doel:
Ontdekken van gemengde kleuren.
Dieren maken uit 1 contour.
Vooraanzicht van dieren ontdekken.

Beeldaspect:
Contouren.

Materiaal:
- Verf;
- Kwasten;
- A3 papier.

Beschouwing:
- Contouren;
- Gemengde kleuren;
- Basiskleuren.

Werkwijze:
- Verf in eiendoosjes
- Mengen op een wit papiertje
- Contour in zwarte kleur
- Vinger opsteken
- Blijven zitten



Onderzoek:

- kijk welke kleuren je kunt maken met de drie basiskleuren. Wat gebeurt er met de toevoeging van zwart of wit aan de kleuren?

- kijk wat contouren doen voor het geheel


Organisatie:
- Materialen staan klaar in groepjes (eierdoosjes, verf, kwastenset, A3 papier, kranten, schorten)
- Een iemand per groepje gaat de materialen halen voor iedereen in het groepje om zo chaos te voorkomen.
-kinderen moeten altijd blijven zitten, als ze iets willen of nodig hebben, steken ze de vingers op.
- Kinderen ruimen op: ieder groepje krijgt een opruimtaak (verfkwasten schoonmaken, eierdoosjes weggooien, kranten opruimen, tafels schoonmaken, werkjes ophalen)


 

Oriƫntatiefase:


Introduceren: 
We laten een powerpoint zien van dieren, waarbij een duidelijke contourlijn te zien is. We laten ook dieren zien, waarbij je duidelijk basiskleuren en gemengde kleuren kan zien.
Als we deze powerpoint hebben laten zien gaan we dieren in de lucht tekenen met onze arm(vinger) met een duidelijke contour. Zo kunnen de leerlingen het gevoel voor 1 contour voelen.
Dieren die we laten zien: koe, olifant, kat, dolfijn, slak, hagedis/slang, vogel.
Hierna kunnen de leerlingen gaan experimenteren met basiskleuren mengen. 
De leerlingen krijgen een witte strook. Hierop mogen ze 3 vierkanten tekenen. 
In deze vierkanten mogen ze laten zien welke kleuren ze hebben gemengd en wat voor kleur eruit is gekomen. Als de leerlingen dit hebben gedaan mogen de leerlingen naar de andere leerlingen kijken wat voor kleuren hun hebben gemaakt.


Informeren: 
We geven een korte uitleg over wat een contour is. We vertellen dat we met verf gaan werken en dat het de bedoeling is dat we gaan mengen zoals we op het papiertje hebben gedaan.
We herhalen de basiskleuren even voor de duidelijkheid.


Instrueren:
We gaan een dier tekenen met 1 contour. 
Het dier gaan de leerlingen dan inkleuren met verf, maar dan niet met 1 kleur, maar veel kleuren.
Het contour tekenen ze eerst met potlood en dan trekken ze die later over met zwarte verf en dan kunnen ze hem in gaan vullen.
Eisen aan de opdracht zijn: 
We willen minimaal op 5 plekken gemengde kleuren zien.
Het dier moet van het vooraanzicht gemaakt worden.
De leerlingen maken dit op een A3 formaat.


Uitvoering:
- werken en docent help kinderen waar nodig. Niet in de zin van werk overnemen, maar het positieve benoemen. Vragen stellen als: 'Wat vind je er ervan?'. En 'Kijk nog eens naar...'
En: 'Ben je er zelf tevreden mee?' Soms een goed werkje van de leerling aan de hele klas laten zien.


Nabeschouwing:
Direct na de les bespreken we het na met de leerlingen. Wat vond je het leukste om te doen? Heb je nog bijzonderen dingen ontdekt? (Denk aan kleuren en de effecten daarvan)
Daarna mogen de kinderen hun werkje ophangen op de presentatiemuur en bekijken we het resultaat.


De kinderen worden beoordeeld met behulp van een matrix:


Vakspecifiek
Onvoldoende
Voldoende
Ruim Voldoende
Goed
Score
Vorm
Max. 4
Geen contourlijn
Geen duidelijke contourlijn
Duidelijke contourlijn
Duidelijke contourlijn, mooi zichtbaar zwart

Kleur variatie basis kleuren
Max. 4
Minder dan 3 kleuren
3 kleuren
4 kleuren
5 of meer kleuren

Kleur variatie gemengde kleuren
Max. 4
Minder dan 5 kleuren
5 kleuren
6 kleuren
7 of meer kleuren

Gebruik van ruimte
Max. 4
Te grote vlakken van de zelfde kleur
Middelmatige vlakken van de zelfde kleur
Redelijk kleine vlakken van de zelfde kleur
Kleine vlakken van de zelfde kleur

Presentatie
Max. 4
Niet een duidelijk dier, niet aantrekkelijk
Dier zichtbaar, aantrekkelijk
Dier duidelijk zichtbaar, aantrekkelijk
Dier duidelijke zichtbaar, aantrekkelijk en origineel

Totaalscore:
1
2
3
4
10


Punten:          Cijfer:
20:                   10
19:                   9
18:                   9
17:                   8
16:                   8
15:                   8
14:                   7
13:                   7
12:                   6
11:                   6
10:                   6
9<:                   5



Accenten/ opmerkingen:
Het kan natuurlijk voorkomen dat leerlingen moeite hebben met het maken van de contouren en het mengen van de kleuren. Het is zeker goed om werkjes te laten zien van leerlingen die het goed hebben aangepakt. Zo kun je vertellen hoe andere leerlingen te werk zijn gegaan.
De leerlingen die moeite hebben met mengen kun je nog eens vertellen welke kleuren je kunt mengen met de basiskleuren. Leerlingen die moeite hebben met de contouren, kun je helpen door nog eens te oefenen in de lucht.









3D



Titel: Dieren
Groep: 5
Aantal leerlingen:
Onderwerp: Contouren, Gemengde verf, 3D
Ruimtelijk: 3D
Type les:3D


Opdracht:
Er moeten dieren worden gemaakt met contouren. Het dier moet vanaf het vooraanzicht zijn gemaakt. Het dier moet in lagen gemaakt worden. 
De 1e laag moet het hele lichaam zijn van het dier. 
De 2e laag kan dan bijvoorbeeld de neus zijn van het dier.
De 3e laag kan bijvoorbeeld de oren zijn van het dier.
Deze lagen worden gemaakt van karton en de lagen worden ook geverfd in verschillende kleuren.

Doel:
3D ontdekken via lagen die in contouren zijn gemaakt.
Ontdekken van gemengde kleuren.
Vooraanzicht van dieren ontdekken.

Beeldaspect:
Contouren.

Materiaal:
- Verf;
- Kwasten;
- Karton;
- Scharen;
- Ritsen(techniek).

Beschouwing:
- Contouren;
- 3D;
- Basiskleuren;
- Gemengde kleuren.

Werkwijze:
-Verf in eiendoosjes
- Mengen op een wit papiertje
- Vormen knippen uit karton
- Contour in zwarte kleur
- Vinger opsteken
- Blijven zitten

Onderzoek:

- kijk welke kleuren je kunt maken met de drie basiskleuren. Wat gebeurt er met de toevoeging van zwart of wit aan de kleuren?
- kijk wat contouren en 3D-aspecten doen met het geheel.


Organisatie:
 - Materialen staan klaar in groepjes (eierdoosjes, verf, scharen, karton, kwastenset, A3 papier, kranten, schorten)
- Een iemand per groepje gaat de materialen halen voor iedereen in het groepje om zo chaos te voorkomen.
-kinderen moeten altijd blijven zitten, als ze iets willen of nodig hebben, steken ze de vingers op.
- Kinderen ruimen op: ieder groepje krijgt een opruimtaak (verfkwasten schoonmaken, eierdoosjes en kartonresten weggooien, kranten opruimen, tafels schoonmaken, werkjes ophalen)

Oriƫntatiefase:


Introduceren: 
We laten een powerpoint zien van dieren in 3D. Met beelden van dieren. 
In de powerpoint zijn wel duidelijk de contouren te zien en verschillende kleuren.
Daarna gaan we deze contouren in de lucht oefenen. Het geheel van het vooraanzicht van het lichaam en delen van het lichaam.


Informeren:
We geven een korte uitleg over wat 3D nou eigenlijk is. 
We geven een korte uitleg over contouren. 
En we leggen uit wat we bedoelen met verschillende delen van het lichaam.(Voorbeelden: neus, oren, borst enz.)


Instrueren:
We gaan een dier maken. Maar niet zomaar een dier. Een dier in 3D. 
We gaan het dier in lagen maken waardoor het uiteindelijk in 3D is.
We maken het van kartonnen lagen. 
De 1e laag moet het hele lichaam van het dier zijn in een vooraanzicht.
De 2e laag kan dan een deel van het lichaam zijn(oren)
De 3e laag zal dan weer een ander deel van het lichaam moeten zijn.(neus)
Deze lagen moeten ook geverfd worden in verschillende kleuren op een vlak.


Onze eisen hierbij:
- minimaal 3 lagen;
- minimaal 5 plekken willen we gemengde kleuren zien;
- Het dier moet vanaf het vooraanzicht gemaakt worden;
- De grootte van het dier van karton moet ongeveer A3 formaat zijn;
- De vorm in het karton moet eerst met een schaar er ingesneden worden voordat er geknipt mag worden.


Uitvoering:
- werken en docent help kinderen waar nodig. Niet in de zin van werk overnemen, maar het positieve benoemen. Vragen stellen als: 'Wat vind je er ervan?'. En 'Kijk nog eens naar...'
En: 'Ben je er zelf tevreden mee?' Soms een goed werkje van de leerling aan de hele klas laten zien.

Nabeschouwing:
Direct na de les bespreken we het na met de leerlingen. Wat vond je het leukste om te doen? Heb je nog bijzonderen dingen ontdekt? (Denk aan kleuren en de effecten daarvan, 3d effecten)
Daarna mogen de kinderen hun werkje ophangen op de presentatiemuur en bekijken we het resultaat.

De kinderen worden beoordeeld met behulp van een matrix:


Vakspecifiek
Onvoldoende
Voldoende
Ruim Voldoende
Goed
Score
Vorm
Max. 4
Geen contourlijn
Geen duidelijke contourlijn
Duidelijke contourlijn
Duidelijke contourlijn, mooi zichtbaar zwart

Kleur variatie basis kleuren
Max. 4
Minder dan 3 kleuren
3 kleuren
4 kleuren
5 of meer kleuren

Kleur variatie gemengde kleuren
Max. 4
Minder dan 5 kleuren
5 kleuren
6 kleuren
7 of meer kleuren

Gebruik van ruimte
Max. 4
Te grote vlakken van de zelfde kleur
Middelmatige vlakken van de zelfde kleur
Redelijk kleine vlakken van de zelfde kleur
Kleine vlakken van de zelfde kleur

Laag gebruik
Max. 4
Minder dan 3
3 lagen
3 lagen duidelijk zichtbaar, loopt met elkaar over
3 lagen duidelijk zichtbaar, loopt mooi met elkaar over, duidelijk onderscheiden

Presentatie
Max. 4
Niet een duidelijk dier, niet aantrekkelijk
Dier zichtbaar, aantrekkelijk
Dier duidelijk zichtbaar, aantrekkelijk
Dier duidelijke   zichtbaar, aantrekkelijk en origineel

Totaalscore:
1
2
3
4
10


Punten:          Cijfer:
24:                   10
23:                   9
22:                   9
21:                   9         
20:                   8
19:                   8
18:                   8
17:                   7
16:                   7
15:                   7
14:                   6
13:                   6
12:                   6
11<:                5

Accenten/ opmerkingen:
Het kan natuurlijk voorkomen dat leerlingen moeite hebben met het maken van de contouren en het mengen van de kleuren. Het is zeker goed om werkjes te laten zien van leerlingen die het goed hebben aangepakt. Zo kun je vertellen hoe andere leerlingen te werk zijn gegaan.
De leerlingen die moeite hebben met mengen kun je nog eens vertellen welke kleuren je kunt mengen met de basiskleuren. Leerlingen die moeite hebben met de contouren, kun je helpen door nog eens te oefenen in de lucht. Ook kunnen leerlingen moeite hebben met het knippen van het karton. Je kunt hen er nog eens extra op wijzen dat de kop naar voren komt, het lijf daarachter en de poten daar weer achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten