Kindertekeningen

Kindertekeningen groep 1 tot en met 8: 




On
twikkeling in tekeningen van kinderen:


Krabbelstatdium 1-3 jaar:


Pre-schematisch 4-6 jaar:


Schematisch stadium 7-9 jaar(diepte weergave):


Schematisch stadium& begin realisme 9-11 jaar:


Begin realisme & pseudo realistisch stadium 11-13 jaar:




Categorieën:
- Kleur
- Vorm
- Ruimte
- Compositie



Groep 1
Deze tekening is gemaakt door Daphne, een 4-jarig meisje dat in groep  zit. Daphne zit in het pre-schematisch stadium (ca. 4-6 jaar). Dat zie je aan de kopbuikpoter, die zij heeft gemaakt. Een kopbuikpoter bestaat uit een kop, een buik en benen. De benen bestaan uit een broek, met 2 streepjes als benen. Haar armen zijn ook twee streepjes met handen eraan. Het gezicht wordt gemaakt door stippen en een streep dat de mond voorstelt. Het poppetje bestaat eigenlijk alleen uit contourlijnen en is verder niet ingekleurd. Er zijn 2 bloemen getekend maar er is geen sprake van een grondlijn. Er is wel een lucht getekend, met blauw. En er is ook gebruik gemaakt van de symbool rondje met stralen, dat de zon voorstelt.

Kleur: Daphne heeft gebruik gemaakt van objectkleuren. De zon heeft ze geel gemaakt, en de lucht blauw, zoals de werkelijkheid. Ook heeft ze het gezicht met roze gemaakt, de ogen met blauw en de mond weer met roze wat ook weer objectkleuren zijn. Hier heeft ze dus goed over na gedacht!
vorm: Het is een kopbuikpoter. Ze heeft de kop rond gemaakt, en wat uitlopende nek en een hele grote romp. De armen en benen bestaan uit lijnen.
ruimte: Het poppetje is plat getekend, dus een kenmerk is plasticiteit. Het is midden op de tekening afgebeeld, en ook van voren, dus een centraal perspectief.
compositie: Het poppetje is wanordelijk geplaatst, het zweeft in de ruimte. De horizon is ook getekend, want ze heeft de lucht gekleurd. 

Groep 2
De tekening is gemaakt door Kiki, 5 jaar en zit in groep 2. Kiki hoort eigenlijk in het pre-schematisch stadium maar tekent al als een kind in een schematisch stadium. Er is namelijk geen sprake meer van een kopbuikpoter, maar ze tekent al een lijf met echte armen en benen. Het enige wat kiki niet maakt is de nek, daar denkt ze nog niet aan als ze tekent. Er is ook sprake van een grondlijn, ze tekent namelijk gras. Van lucht is geen spraken, maar ze heeft wel een zon getekend. Deze heeft stralen, en een gezichtje. Ook is er sprake van herhaling want de bloemetjes die ze tekent, tekent ze twee keer. 

kleur: Er worden verschillende kleuren gebruikt. Deze passen in de categorie object kleuren. Het gras is namelijk groen, bloemetje geel, en het konijntje is bruin.
vorm: Er is sprake van gesloten cirkelvormen. En duidelijke contouren. Je ziet goed de fantasie van het kind in de tekening, want ze heeft het konijntje een mensenlichaam gegeven.
ruimte: Er is gebruik gemaakt van centraal perspectief, het konijntje is van voren getekend en in het midden.
compositie: Het konijntje is op een grond getekend, het zweeft dus niet meer. Er is geen sprake van overlapping of meerdere grondlijnen


Groep 3
Stefano is 6 jaar en zit in groep 3. Een 6 jarige zit op het randje van het pre-schematisch stadium en het schematisch stadium. Er is geen sprake meer van een koppoter maar er is alleen geen nek getekend. Er zijn alleen contour lijnen getekend, de ogen en een mond. In de tekening zie je veel herhaling, om het hoofd zijn 6 kruisjes getekend , en om het lijf 4 hartjes. 

Kleur: er is geen kleur gebruik.
Vorm:  er zijn contouren te zien. Je ziet dat elk deel van het lichaam een contour is.
Ruimte: het paashaasje zweeft in de ruimte en er is sprake van een centraal perspectief. Het haasje staat in het midden van het blaadje en is van vooraf getekend.

Compositie: er is een centraal positie. Het haasje staat in het midden van het blaadje.

Groep 4

Dit is gemaakt door Sanne, ze is 7 jaar oud. Ze zit in het pre- schematisch uitwerking stadium 4-6 jaar. In deze fase gaan de kinderen diepte weergeven. Dit is niet te zien in de tekening. Er is geen grondlijn getekend. Het gezicht is niet ingekleurd dus lijkt het wel een beetje transparant. Er zijn wel vingers getekend en herhaling bij de staarten. 
Kleur: Er wordt veel kleur gebruikt in de tekening. Het meisje heeft oranje haren, een roze pakje, een tas in haar handen en een bosje bloemen. Het zijn functionele kleuren.
Vorm: het meisje heeft alle vormen van een normaal lichaam ze heeft alleen geen nek. Dit noemen we een kopbuikpoter.
Ruimte: er is overlapping te zien bij het hand van het meisje en de tekst wolk.
Compositie: er is sprake van wanordelijke plaatsing. Het is gewoon ergens op het blaadje getekend. 



Groep 5
Het kind is ongeveer 8 jaar oud. Het hoort dan eigenlijk in het schematische stadium te zitten. Dit is niet duidelijk te zien. Er wordt geen gebruik gemaakt van grondlijnen en er is geen diepte weergave.
Dit kind zit in het Pre-schematische stadium en uitwerking schema's. Dit kan je vooral zien aan de vingers aan de handen, contour gebruik, een bloem in het t-shirt, kruisende lijnen. De haren worden nog gekrabbeld en het gezicht is nog erg simpel. En doordat het kind wel een nek heeft getekend kan je duidelijk zien dat het bij de uitwerking schema's zit.



Kleur: Er wordt een kleur gebruikt en dat is roze. Je kan dit zien als een objectkleur. Het kind kan de kleur van onze lichaam als roze zien. Het kan ook zo zijn dat het kind roze gewoon een mooie kleur vindt.
Vorm: Het kind gebruikt een contour als vorm voor zijn/haar poppetje. Je ziet duidelijk de omtrek van het poppetje in 1 lijn.
Ruimte: Er is een centraal perspectief gebruikt. Het poppetje is in het midden getekend  en over het hele papier verspreid.
Compositie: Er is sprake van een denkbeeldige grondlijn. Het poppetje staat nergens op maar wel recht. Er is ook sprake van een centrale compositie. Het poppetje is in het midden en symmetrisch getekend.





Groep 6
Het kind is ongeveer 9 jaar oud. Het kind zit in het schematische stadium & begin realisme 9-11 jaar. Het is traditioneel afgebeeld. Dit kan je zien door de oude Chinese jurk en stokjes in haar haar. Het is realistisch afgebeeld alleen de ogen van de vrouw zijn groter gemaakt dan normaal. Er is niet gebruik gemaakt van het hele blaadje maar het kind heeft een hokje gemaakt op het blaadje en daarin getekend. Er is ook overlapping te zien bij de voeten en het gras. Dit zijn kenmerken van het schematische stadium en begin realisme.

Kleur: Er wordt geen gebruik gemaakt van kleuren alleen grijs van een potlood. Er is wel gebruik gemaakt licht en donker.
Vorm: Er is exemplariteit aanwezig. Het kind heeft de ogen extra goed gemaakt, omdat het kind deze waarschijnlijk belangrijk vindt en wilt dat deze er mooi uit zien. Vaak vinden kinderen grote ogen mooi of schattig.
Ruimte: Er is overlapping aanwezig. Bij haar voeten en het gras. Het gras gaat er overheen je ziet dan een deel van haar voeten niet.
Compositie: Wanordelijke plaatsing. Het staat niet echt helemaal in het midden het kind heeft gewoon een vierkant getekend en daar ingetekend. 






Groep 7
Het kind is ongeveer 10 jaar oud. En het zit in de schematische stadium & begin realisme. Dit kan je vooral zien door het realisme in de tekening en de geometrische vormen. Er is ook overlapping te zien bij de nek  en het haar. Er zijn ook decoratieve patronen te zien en rijke details. Dit zijn typische kenmerken voor dit stadium.

Kleur: er is kleurnuance gebruikt je ziet de kleur veranderen van kleur er er zijn symbolische kleuren gebruikt, zoals littekens rood zijn.
Vorm: er zijn lijnen en gesloten (cirkel) vormen gebruikt in de tekening. Je ziet duidelijk lijnen en   af en toe ook gesloten cirkel vormen. Alles is afgemaakt en dicht.
Ruimte: Er is doorzichtigheid bij het haar over het gezicht je ziet dat het haar daar wat lichter is , zodat je nog goed de ogen kan zien. Er is een centraal perspectief het staat in het midden en is van vooraf aan gemaakt.
Compositie: Er is een centrale compositie. De man staat in het midden en is verdeeld over het hele papier.

De dynamiek is opvallend.(statisch > dynamisch)




Groep 8
Het kind is ongeveer 11 jaar oud. Dit kind zit in het Begin van realisme & pseudo realistische stadium 11-13 jaar. Dit kan je vooral zien door het realistische tekenen en gebruik van eigen interesses, idolen, sport, hobby. Er is overdrijving bij de ogen en het haar. Er zijn ook geometrische vormen gebruikt bij de rokjes, schilden en zwaarden. Er zijn terugkerende patronen bij de veters van de laarzen.

Kleur: Er is geen gebruik gemaakt van kleuren. Er is getekend met pen. Het haar is wel licht ingekleurd.
Vorm: Er zijn lijnen, gesloten(cirkel) vormen te zien. Er is exemplariteit bij de ogen. Er is ook een herhaling motief bij de veters van de laarzen zichtbaar.
Ruimte: Het is een centraal perspectief het is goed in het midden en van vooraf getekend. Er is een overlapping bij het schild over een vrouw.
Compositie:  Er is gebruikt gemaakt van een horizon en meerdere grondlijnen. Dit kan je duidelijk zien aan de lijnen en de stenen die er bij staan getekend en is ook een verhoging van grond maar wel recht.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten